Istraživači koriste teleskop Hubble za bliži pogled na asteroid vredan kvadrilionima dolara

Pomoću Hubble teleskopa bliži pogled na 16 Psyche asteroid

Istraživači kažu da će nove informacije prikupljene o asteroidu 16 Psyche – maloj planeti dugoj 140 kilometara, smeštenoj u glavnom pojasu asteroida koji kruži između Marsa i Jupitera – putem svemirskog teleskopa Hubble (HST) pružiti naučnicima jasniji pogled na asteroid i otkriti činjenice koje možda pružaju uvid u stvaranje planeta.

Naučnik sa Jugozapadnog istraživačkog instituta, dr. Traci Becker, objavila je u ponedeljak saopštenje da je njena najnovija studija pod nazivom „HST UV posmatranja asteroida 16 Psyche“ zvanično objavljena istog dana u The Planetari Science Journalu.

Istraživanje koje su sproveli Becker i još osam naučnika oslanjalo se na HST-ov spektrograf da bi sprovela dva odvojena posmatranja metalnog asteroida ultraljubičastim (UV) talasnim dužinama.

„Videli smo meteorite koji su uglavnom metali, ali Psyche bi mogao biti jedinstven po tome što bi mogao predstavljati asteroid koji je u potpunosti napravljen od gvožđa i nikla“, objasnio je Becker. „Zemlja ima metalno jezgro, plašt i koru. Moguće je da je tokom formiranja protoplanete Psyche udario drugi objekat u našem Sunčevom sistemu i izgubio svoj plašt i koru.“

Italijanski astronom Annibale de Gasparis je prvi put otkrio 16 Psyche u martu 1852. godine, mnogo toga je ostalo nepotvrđeno o asteroidu pre objavljivanja publikacije 26. oktobra.

„Po prvi put smo mogli da identifikujemo na bilo kom asteroidu ono što mislimo da su ultraljubičaste apsorpcione trake oksida gvožđa“, naglasio je Becker. „Ovo je pokazatelj da se na asteroidu događa oksidacija, što bi moglo biti rezultat udara sunčevog vetra na površinu.“

Nalazi iz Bekerove studije dolaze uoči NASA-ine misije na Psyche – predviđene za avgust 2022. Pokušaj koji predvodi Državni univerzitet u Arizoni smatra se prvom misijom agencije o asteroidu koji se sastoji od metala, a ne od kamena i leda.

Prema američkoj saveznoj agenciji, bespilotna letelica će biti lansirana preko rakete Falcon Heavy kompanije SpaceX i trebalo bi da stigne do asteroida početkom 2026. godine, „nakon Marsove gravitacione asistencije 2023. godine“.

Svemirska letelica će provesti oko 21 mesec u orbiti dok pokušava da „mapira i prouči 16 svojstava asteroida koristeći multispektralni snimač, gama zrake i neutronski spektrometar, magnetometar i radio instrument (za merenje gravitacije)“.

Ako se istraživanje bude odvijalo prema planu, naučnici će verovatno moći da utvrde da li je metalni asteroid zapravo jezgro planete koja nije uspela da se formira u potpunosti.

„Ono što Psyche i druge asteroide čini toliko zanimljivim jeste to što se smatraju graditeljskim blokovima Sunčevog sistema“, rekla je Becker u svom saopštenju za vesti. „Fascinantno je razumeti šta zaista čini planetu i potencijalno videti unutrašnjost planete. Jednom kada dođemo do Psyche, zaista ćemo razumeti da li je to slučaj, čak i ako ne ispadne onako kako očekujemo. Svako iznenađenje je uvek uzbudljivo.“

Becker je naglasio da je ovo samo početak takvog istraživanja, jer je HST primetio veće refleksije od 16 Psyche na dubljim UV talasnim dužinama.
„Ovo je nešto što moramo dalje da proučavamo“, rekla je.

SNoc
SNoc
1 godina prije

Zar je toliko vrijedan? Jao, da jedan takav padne meni na dvorište… podelio bih ga sa svom južnoslavenskom bračom. 😉 Pozdrav svima iz Slovenije

Ime
Ime
1 godina prije

Kako se na asteroidu dogadja oksidacija, ako nema kisika?

1 godina prije

Sjajno su ga uslikali, vidi se svaki detalj ko da mi je na sanku kucnog bara..

Mlata
Mlata
1 godina prije

Nemojte mu samo orbitu dirati….otkači li se i krene ka nama i od zemlje će ostati samo gvožđe i nikl, kore ni od traga

Venator
Venator
1 godina prije

Označiti “malim planetom” (inače bi bilo točno “patuljasti planet”) asteroid koji ima 140 km promjera je veoma neprofesionalno. Vi ste novinari, a ne astronomi, prema tome ne bi ste se trebali miješati u klasifikaciju nebeskih tijela. Mogli ste provjeriti činjenicu na internetu da je minimalan promjer za klasifikaciju objekta u… Pročitaj više »

Alex
Alex
1 godina prije

Koliko nikla!… Mogli bismo oniklati naš planet!

heliocentrik