fbpx

The Moscow Times i “rusko oružje” za Saudijsku Arabiju

Saudijska Arabija i kupovina oruzja

The Moscow Times je objavio vijest koja je očigledan primjer manipulacije činjenicama i izvlačenja iz konteksta dijelova izjava pojedinih dužnosnika kako bi se zbunila javnost.

Naime, ovaj list koji izlazi u Rusiji, jer ga se ne može nazvati “ruskim listom”, navodi kako su Rusija i Saudijska Arabija u ponedjeljak “postigli sporazum” o prodaji ruskog oružja u vrijednosti od 3,5 milijarde dolara saudijskom režimu, što je u intervjuu za TASS, navodno, “potvrdio generalni direktor ruske korporacije u državnom vlasništvu Rostec, Sergej Čemezov”.

List dalje citira Kommersant, prema kojem će “sporazum će biti finaliziran tijekom sljedećeg posjeta kralja Salmana u Rusiji, koji bi se mogao održati do kraja godine”.

The Moscow Times podsjeća kako je Rusija drugi po veličini svjetski izvoznik oružja s ukupnom prodajom preko 15 milijardi dolara godišnje i da je 2012. pokušala dogovoriti unosan posao sa Saudijskom Arabijom, kada je režim u Rijadu potpisao preliminarni sporazum vrijedan 20 milijardi dolara, ali je posao propao jer su Saudijci tražili da za njegovu provedbu Rusija otkaže isporuke sustave i S-300 Irancima.

List navodi “kako je predsjednik Putin tada u inat Saudijcima uklonio je sve pravne prepreke za izvozu sustava S-300, koje je Iranu prodao za oko milijardu dolara”.

Da se vratimo na početak, The Moscow Times dobro zna da laže i iskrivljuje izjave, jer se u opširnom intervjuu kojeg je Sergej Čemezov dao za Tass spominje tek preliminarni ugovor, a Kommersant navodi kako bi se možda mogao realizirati tijekom posjete kralja Salmana Moskvi, iako do sada nijedan posao sa Saudijcima nije priveden kraju.

Dakle, riječ je o “preliminarnom sporazumu“, kao što je onaj o dogovoru Rijada o “poslu vrijednom stotine milijardi dolara sa Sjedinjenim Državama”, a onda su u Washingtonu otkrili da u Kongres i Pentagon nije stigao nikakav službeni dokument, te da je sve na razini “kako su se strane dogovorile da će se dogovarati o tome što bi se moglo prodati”, a spisak oružja o kojem će tek treba razgovarati vrijedi 100 milijardi kratkoročno i 300 milijardi dolara dugoročno.

Međutim, naslov kako su Rusija i Saudijska Arabija postigli sporazum o prodaji oružje za 3,5 milijardi, kako prenosi The Moscow Times, nešto je sasvim drugo. Ovo je poznata praksa, budući da novinari dobro znaju da većina publike koja čita internetske portale često ne ide dalje od naslova.

Sergej Čemezov je za TASS rekao nešto sasvim drugo, čak i pojasnio da je riječ o preliminarnom dogovoru, koji u praksi često završe tako da se nikada ne realiziraju.

TASS: Sergeje Viktoroviču, ne osjećam da smo prisutni na tržištu oružjem?

Sergej Čemezov: Možda to nije primijetio, ali, naprotiv, bilježimo rast.

TASS: No, na primjer, u Indiji smo izgubili velike natječaje za zrakoplove od Francuza i helikoptere od Amerikanaca.

Sergej Čemezov: To je oduvijek tako. Do nekog trenutka lomimo naprijed, a onda nas konkurenti preteknu. Normalna tržišna borba. Rostec godišnje u Indiju proda oružja za 1,5 do 2 dvije milijarde dolara. Osim toga, potrebno je uzeti u obzir važnu činjenicu da su ugovori o kojima pričate samo potpisani, ali se ne provode. Smatra se da je ugovor stupio na snagu kada sve potrebne odluke donose obje strane na razini vlada. Znate što kažu? Da samo obećanje ne znači ništa. Bilo je mnogo slučajeva u kojima su potpisani preliminarni sporazumi, a onda su potencijalni kupci postupili obrnuto.

TASS: To se i nama dogodilo?

Sergej Čemezov: U Indiji ne. Tamo smo uvijek izbjegli takve situacije. Što se tiče ostalih zemalja, naravno, to se dogodilo. Na primjer, prije pet godina je Saudijska Arabija s nama potpisala ugovore od dvadeset milijardi dolara, ali se dalje ništa nije dogodilo. Rijad ništa nije kupio. Na naše pozive su se Saudijci počeli igrati s nama, govoreći kako će uzeti sve, tenkove i ostalu opremu, ali ne smijemo Iran opskrbiti sustavima S-300. Sada je u novom krugu pregovora potpisan preliminarni ugovor za 3,5 milijardi dolara. Međutim, Saudijci su postavili uvjet da će ugovorom stupiti na snagu ako im damo dio slobodnih tehnologija i osiguramo proizvodnju na njihovu teritoriju. Razmišljam što bi mogli podijeliti s njima? Mislim da je najbolje da im osiguramo proizvodnju pješačkog oružja, kalašnjikova o kojim smo razgovarali.

Podsjetimo da saudijska vojska ne koristi kalašnjikove, osim manjeg dijela nekih specijalnih postrojbi koje rabe kalašnjikove AK-103. Sve ostale postrojbe koriste američko, francusko i britansko, belgijsko i švedsko pješačko oružje. Dakle, ako saudijski režim bude uvjetovao provedbu ovog ugovora s proizvodnjom suvremenog oružja, Sergej Čemezov im je u intervjuu praktično poručio da mogu dobiti proizvodnju kalašnjikova, ali samo one modele za koje postoji odobrenje vlade i predsjednika. Dakle, neće dobiti ništa, kao što je bilo s uvjetima s Iranom, gdje je Vladimir Putin uzeo milijardu od Irana, ispunio ranije potpisani ugovor, a odbio pregovore sa Saudijcima pod ultimatumom, čak i ako se radilo o ugovoru vrijednom 20 milijardi.

Kommersant je podsjetio na to, ali je The Moscow Times je to prešutio.

TASS: A što je s isporukama S-400 Turskoj?

Sergej Čemezov: Već sam rekao. Imamo sve tehničke specifikacije o dogovoru stranaka, ali još nemamo konačnu odluku. S Indijcima je u tom smislu sve drugačije. Međuvladin sporazum o S-400 je postao potpisan ugovor, međutim, još nisu dovršeni detalji. Ponavljam, od početka pregovora do njihova zaključenja ponekad traje godinu dana ili više. Puno toga ovisi o raspoloženju kupaca. Ako im je očajnički potrebno oružje, može se brzo postići dogovor, ali u svakom slučaju je potrebno najmanje tri do četiri mjeseca. Brže se nikada ne može dovršiti posao. S bilo kojom zemljom.

U opširnom intervjuu za TASS je Sergej Čemezov spomenuo i ugovore s drugim zemljama, ali se dotaknuo i brojnih drugih tema. Prema njegovom komentaru o preliminarnom sporazumu sa Saudijskom Arabijom se može prosuditi hoće li se posao privesti kraju ili ne. Bude li dodatnih zahtjeva, koji nemaju veze sa samim poslom, najviše što će Rijadu biti ponuđeno je tvornica kalašnjikova, možda prvog modela dizajniranog 1947. godine. Obzirom na spremnost saudijske vojske, to bi im bilo više nego dovoljno. U protivnom bi, umjesto da podese koordinate za granatiranje Teherana ili Damaska, moglo sravniti sa zemljom kraljevu palaču ili Kabu u Meki.

Zašto The Moscow Times, list koji izlazi u Rusiji, piše ovakve vijesti? Dovoljno je pogledati službeni stranicu ili čak Wikipediju, pronaći podatke kada i od koga je utemeljen, s kojim kućama surađuje, tko su mu novinari i onda se ne treba čuditi naslovu “Rusija i Saudijska Arabija dogovorili posao prodaje oružja za 3,5 milijarde dolara”.

Intervju: Tass

Sviđa vam se portal Logično?
LAJKAJTE NAŠU STRANICU

(samo jednom, ako kliknete drugi put, Facebook će smatrati da nas ne volite)
Pretplati se
Obavijest
guest
Zaštitite svoje ime u komentarima... REGISTRACIJA
10 Komentara
najstariji
najnoviji najviše ocjenjeniji
Inline Feedbacks
View all comments
Franz
Gost
Franz
3 godine prije

Hehhe , Saudi ne mogu cakiju proizvesti a kamoli kalaš pa bio jos i model iz 1947. godine.

rodoljub
Gost
rodoljub
3 godine prije

Uz preliminarne sporazume i ugovore idu i uslovi o kojima se ne govori .

Paulo
Gost
Paulo
3 godine prije

Gospodin Babich je novinar starog kova, taj pozna dobro novinarski zanat.

Hari
Gost
Hari
3 godine prije

Zar je Rusiji stvarno potrebno izvoziti oruzje i zemljama koje sponzoriraju terorizam, oruzje koje ce se kasnije vjerovatno koristiti protiv Rusije i/ili njenih saveznika?

Pitalac
Gost
Pitalac
3 godine prije
Reply to  Hari

Niti je Rusjia izvozila oruzje SA niti ce izvoziti. Majtor Babic zna napraviti clanak koji ce radoznali konzumenti procitati i nista iz svega napisanog nece moci saznati a jos manje zakljuciti. U tome se i sastoji novinarski majstorluk. Svaka cast majstore Babicu !

Savio
Gost
Savio
3 godine prije
Reply to  Hari

Ako im ne prodaju Rysi, prodace im Ameri, ili neko treci.
Prema tome nista se nece promjeniti u smislu bezbjednosti ruskih saveznika.
Jedino sto bi u tom slucaju Rusija ostala bez par milijardi koje je mogla lako da uzme.
U tome je sva razlika.
To je pragmatizam.

Milan
Gost
Milan
3 godine prije

To je isto kao Blic u Srbiji, sve se objavi samo se iskrivi kontekst. Kako i ne bi kad je bivsi CIA direktor vlasnik. Sto je jos gore, reklamiraju se ka nacitaniji list…strasno.

Ivan
Gost
Ivan
3 godine prije
Reply to  Milan

…daje se bezplatno…

jale
Gost
jale
3 godine prije
Reply to  Milan

Odavno sam “prokužio” Blic i ne idem tamo godinama, a vidim da se ne mijenjaju. Vodeći su po medijskom manipulisanju.

jale
Gost
jale
3 godine prije

Treba cijeli jedan portal i tim od pet šest ljudi koji će dnevno pratiti i razotkrivati medijske manipulacije.

POVEZANE VIJESTI

Izbornik