Kina riješila problem kvantne kriptografije i kvantnom fizikom može osvojiti svijet

kvantni racunar
20 komentara
1,178

Krajem rujna se u Kini uspješno proveo test od povijesne važnosti. Tim kriptografa i fizičara s Kineske akademije znanosti je poslao polusatnu video poruku svojim kolegama u Beču koristeći kvantno šifriranje, pionirsku tehnologiju koja onemogućava hakiranje ili prisluškivanje komunikacija.

”Ova inovacija je radikalna promjena u smislu sigurnosti”, piše časopis Newsweek.

Iako se istraživanja ove vrste tehnologije provode u različitim institucijama zapadnog svijeta, kao što su, primjerice, Kalifornijsko sveučilište, koje podržava Google, potom Tehničko sveučilište u Delftu u Nizozemskoj, uz podršku Europske unije, Kinezi su ti koji su ostvarili najveći napredak.

Svijet bez hakera

Super računalo
FOTO: Ilustracija super računar

Alat otvara nove horizonte sigurnosti kibernetičkog prostora, do sada nepoznate Kini. Ovom vrstom kodiranja se ostvaruje san o savršeno sigurnoj komunikaciji koja bi mogla osloboditi svijet od problema poput internetskih prijevara ili krađe identiteta, kao i napada hakera i elektronske špijunaže. S druge strane, ova tehnologija također može omogućiti da teroristi i kriminalci komuniciraju bez straha da ih se otkrije i da vlade skrivaju tajne bez da itko može doći do njih.

U svijetu ovakve enkripcije, sva ljudska elektronička komunikacija bi mogla postati posve privatna, što bi imalo nezamislive posljedice na razini kibernetičke sigurnosti.

Ako Kina postane jedini pružatelj usluga kvantnog šifriranja, imala bi neograničenu moć nad informacijama, a čini se da upravo to kineska vlada nastoj i postići.

“Najbliži neraskidivim šiframa”

DWave 128chip kvantni racunar
FOTO: DWave 128chip, kompanije D-Wave Systems

Poziv između Pekinga i Beča je obavljen putem konvencionalne internetske veze Skype. Međutim, revolucionaran je bio šifrirani kod poziva, iznimno siguran jer je generiran u kvantnom uređaju postavljenom na kineski satelit.

”Kvantna kriptografija je gotovo nemoguća za dekodirati”, rekao je za Newsweek Artur Ekert, profesor na Sveučilištu u Oxfordu i izumitelj modela na kojem su Kinezi utemeljili svoj sustav.

“Za razliku od matematičkih sustava, kvantna kriptografija se temelji na zakonima fizike koji se ne mogu slomiti“, rekao je profesor Ekert.

Kako funkcionira kvantno šifriranje?

kvantni racunar D-Wave One
FOTO: Kvantni računar D-Wave One

Ekertova enkripcijska metoda se temelji na izvanrednom djelovanju poznatom kao kvantni zaplet (za čitaoce sa poznavanjem engleskog jezika), što još nije u potpunosti objašnjena znanost. Čak je i Albert Einstein nakon otkrivanja to opisao kao “sablasnu akciju na daljinu”.

Pod ovim učinkom, dvije svjetlosne čestice, poznate kao fotoni, točno kopiraju međusobno ponašanje, čak i kada su razdvojene velikim udaljenostima. Tijekom povijesnog razgovora između Pekinga i Beča, znanstvenici su uz pomoć kvantnog zapleta uspjeli stvoriti tajni kod koji se sastoji od niza bitova informacija koje su se istovremeno pojavile u različitim dijelovima Zemlje.

Kvantni signal širom svijeta

mreza

Kina je na ostvarenje ovog sna potrošila milijarde dolara, iako je stvarni trošak projekta za stvaranje infrastrukture koja omogućava prijenos kvantnih kodova diljem Zemlje nepoznat. Kina ima bazne stanice, satelite i tisuće kilometara optičkih kabela za prijenos kvantnih signala.

Prema izvoru sigurnosti kojeg je citirao Newsweek, barem 600 viših kineskih ministara i vojnih časnika za povjerljive komunikacije trenutno koriste kvantne kodove.

Kao što je u kolovozu pisao časopis Science and Technology, voditelj kineskog kvantnog projekta, fizičar Pan Jianwei, rekao je da će za pet godina Kina lansirati novi satelit koji će kružiti oko Zemlje na visini od 20 000 kilometara i pokrivati područje mnogo veće od površine planete.

Pan Jianwei kvantni naucnik www.nature.com
FOTO: Pan Jianwei IZVOR: www.nature.com

Osim toga, kineska svemirska postaja, čija je implementacija planirana za 2022. godinu, imat će nosivost koja će omogućiti kineskim znanstvenicima eksperimente s kvantnim komunikacijama. Krajnji je cilj stvaranje geostacionarnog satelitskog sustava koji može pokriti cijelu površinu svijeta.

Newsweek

Sinisa
Sinisa

Jbg,odose Kinezi.

dalmata
dalmata

Svaka cast,Kinezi.Sta rec,osim cestitat..Bravo.U svemu su najbolji,tehnici,ekonoski,vojno.Da su pustili da USrA muti vodu,bili bi gori od Balkana.Cvrsta vlast,zacrtani pravac razvoja,nije moguc ako zemlja nije slobodna.I opet ce pravovjernici lipe njihove odmahivat rukom,nosit suknju i sigurno(kao dio Eu,NATO) putovat u srednji vijek,jer je tamo misto narodima koji su ovakvi kakvi su.U… Pročitaj više »

Laki Topalović
Laki Topalović

Šta je to ”kvantna petlja” Možda ima na Wiki. Znam za ono s fotonima, da ih raspršiš ili sastaviš u snop. Nisam nešto za ovo područje, ali ako su to riješili, onda , što vele ”J*emliga????

Srba
Srba

ovo je dobro ako su uspeli…Rusi isto imaju dobru zastitu veza posebno sa podmornicama…

Baba Vanga.
Baba Vanga.

E sad zamislite Kinezi pokusavaju sve od Rusa da nauce o vojnoj tehnici,a gdje su Rusi tek dogurali sa plazma oruzjem,i oruzje na novim principima fizike koje su ponudili Amerima jos za vrijeme Jelcina.

Korisnik_postoji
Korisnik_postoji

Odlično je da su Kinezi prvi izašli sa ovime. Da su kojim slučajem amerićani prvi izašli, trolali bi cijeli svijet patentima i svojom zabranom izvoza enkripcije (legalno ne smiješ više iznijeti iz zemlje svoj laptop ili mobitel koji sadrži određene “jačine” enkripcije, iako si ga s tim unio jučer popodne).… Pročitaj više »

willer
willer

Sve dok su bitovi nije kvantno…molia bih admina da provjeri to…inace kvantna racunala koriste qubitove i trebala bi unijeti revoluciju u inf tehn…dosadasnja racunala koliko god brza bila uvijek odradjuju varijablu po varijablu ili ti ga bit po bit…kvantna racunala rade s vise varijabli istovremeno-qubit…svakako i ovo je napredak na… Pročitaj više »

Andrej
Andrej

Ehehe, lako je kinezima praviti se pametan i tu prodavati nekakve kvantne štoseve, ali neka oni probaju uštimati vjeronauk od vrtića do groba, pa da vidimo bi li se tada njihova mladost znanstveno “duvala”. Da poštuju naša pravila igra, kineski maturanti ne bi znali razlikovati lijevu od desne ruke, dok… Pročitaj više »

Mimi
Mimi

Sve će to Kinez iskopirati i za par godina po evropskim pijačnim tezgama prodavati kopije za deset puta manje novca.