Znanstvenici pronalaze dokaze o podzemnom vodenom sustavu na MARS-u – je li on mogao podržati izvanzemaljski život?

Krater na Marsu - NASA
2 komentara

Znanstvenici otkrivaju kako je Mars Express pronašao geološke dokaze koji ukazuju na postojanje međusobno povezanih jezera koja su nekoć ležala duboko ispod površine Marsa. Neki stručnjaci kažu da ovo otkriće nagovještava da je crveni planet jednom mogao podržavati život.

Uvjeti na Marsu prije milijardu godina bili su, u teoriji, vrlo slični zemaljskim. Mars je imao tekuću vodu i atmosferu. Međutim, solarni su vjetrovi bombardirali planet i polako su oduzimali njegove atmosferske plinove. Slijedom toga, kako je marsovska atmosfera postajala sve tanja i tanja, postajalo je manje vjerojatno da će na površini biti tekuće vode.

Danas se Mars čini kao jalov planet. Ali na površini su vidljivi znakovi da je na njemu bilo puno vode. Prethodne studije sugeriraju da je za neke geološke značajke Marsa, poput protočnih kanala i dolina, potrebna voda da bi se oblikovali. U stvari, prije samo godinu dana, znanstvenici su pronašli dokaze da je Mars imao tekuću vodu ispod površine južnog pola.

Duboki marsovski krateri govore o vodenoj prošlosti

U novoj studiji, koju je vodio Francesco Salese sa Sveučilišta Utrecht u Nizozemskoj, istraživači su usporedili slike s Mars Expressa, misija Europske svemirske agencije (ESA), kako bi pronašli kompleks podzemnih voda, koje su prethodno predviđali računalni modeli. Svoja otkrića objavili su u Journal of Geophysical Research: Planets.

“Rani je Mars bio vodenast svijet, ali kako se klima mijenjala, voda se povlačila ispod površine da bi formirala bazene i ‘podzemne vode”, rekao je Salese. “Pratili smo ovu vodu u našoj studiji, budući da su njen razmjer i uloga bili predmet rasprave, i otkrili smo prve geološke dokaze o sustavu podzemnih voda na cijelom planetu.”

Istraživači su pogledali 24 duboka, zatvorena kratera na sjevernoj hemisferi Marsa. Svaki od tih kratera proteže se tisućama metara ispod površine. U stvari, istraživači procjenjuju da se dno svakog kratera nalazi na 4000 m ispod razine Marsovskog mora – proizvoljni broj zasnovan na marsovskom uzvišenju i atmosferskom tlaku.

Otkrili da su se mnoge karakteristike unutar kratera mogle formirati samo uz pomoć vode. To uključuje kanale, doline, zakrivljene delte i grebene terase, kao i naslage sedimentnih oblika. Razina vode naznačena podzemnim formacijama također se podudara s predloženom razinom obala Marsovskog oceana, za koji se pretpostavlja da je postojao prije nekoliko milijardi godina.

„Mislimo da se ovaj ocean možda povezao sa sustavom podzemnih jezera koji su se prostirali čitavim planetom,“ rekao je Gian Gabriele Ori, koautor studije. “Ova jezera postojala su prije otprilike 3,5 milijarde godina.”

Uz to, nakon detaljnijeg pregleda kratera, istraživači su otkrili da pet kratera ukazuje na prisutnost minerala poput gline, karbonata i silikata. Ovi nalazi pridonose ideji da je Mars mogao ugostiti život prije mnogo godina.

“Ovakvi nalazi su izuzetno važni; pomažu nam da identificiramo regije Marsa, koje najviše obećavaju, za pronalaženje znakova prošlog života”, rekao je Dmitri Titov, ESA-in znanstvenik Mars Express projekta.

Mnoge studije govore kako je Mars nekada bio topao i mokar svijet. Međutim, je li prisutnost tekuće vode jednom podržavala život na Marsovskoj površini, ostaje nepoznato.

marsMars Express