Nova studija sugeriše neočekivanu vezu između zemaljskih zaliha kiseonika i evolucije života

Atmosfera Zemlje - Kiseonik
0
579

Prema široko rasprostranjenoj teoriji, evolucija je u nekom trenutku „iskoristila“ količinu kiseonika koju je atmosfera namjerno skladištila, ali možda to i nije bio slučaj.

Do sada je opšte vjerovanje bilo da je pojava života gladnog kiseonika, izazvana takozvanim događajem Velike oksidacije (GOE) i povezanim s pomjeranjem tektonskih ploča, nije dugo trajala uslijed snažnog nedostatka kiseonika, što je dovelo do katastrofalnog izumiranja mase mikroorganizama prije oko dvije milijarde godina. Međutim, novo otkriće, detaljno opisano u studiji objavljenoj u časopisu Nature Geoscience, ukazuje na to da teorija o „prekomjernom korištenju kiseonika“ možda nije u pravu.

Analiza drevne, sedimentarne stijene stare dvije milijarde godina, primijećene u jezeru Onega na sjeverozapadu Rusije, ukazuje da su zalihe kiseonika zabilježene na našoj planeti u to vrijeme zapravo bile dovoljne za održavanje života i održavanje evolucije.

“Ono što smo pronašli je u suprotnosti s prevladavajućim gledištem – u suštini imamo jasne dokaze da su atmosferski nivoi kiseonika još više porasli nakon što se okončala anomalija izotopa ugljenika”, kaže paleogeograf Kaarel Mand sa Univerziteta u Alberti u Kanadi, dodajući da bi svježi nalaz naveo naučnu zajednicu na preispitivanje ciklusa ugljenika i kiseonika na ranoj Zemlji.

Napravljen gotovo isključivo od ugljenika, novoiskopani i analizirani sjajni škriljac sada se smatra jednim od najboljih istorijskih uzoraka koji su naučnici imali na raspolaganju i omogućiće im da sagledaju okolne uslove tokom praistorijskih vremena.

Otkriveno je da šungit, nataložen neposredno nakon promjene izotopa ugljenika u sedimentnim stijenama, poznatim kao Lomagundi-Jatuli događaj (LJE), sadrži upadljivo visoke procente traga molibdena, uranijuma i renijuma, dok su ovi metali obično povezani sa povećanim nivoom kiseonika.

Činjenica da je šungit nataložen, u prvom redu govori o tome da je oko njega moralo biti dovoljno kiseonika.

Autori istraživanja koje je vodio Kaarel Mand tvrde da su snažno pozitivni izotopi uranijuma koji se nalaze u šungitskim sedimentima „najlakše objašnjeni“ „globalno dobro oksigenizovanim okeanima i izrazito povišenim stopama lokalne primarne produktivnosti“. Zaključak, međutim, ne znači da nivo kiseonika nikada nije padao, kao što je ranije rečeno, već da okeani sadrže visok nivo O2 koji podržava život prilično dugo nakon Lomagundi-Jatuli događaja (LJE).

To znači da kraj povećanih ležišta organskog ugljenika tokom i poslije LJE možda nije rezultat smanjenja kiseonika, već nekih drugih faktora koji tek treba da budu proučeni.